تیم ماهیگیری دانشگاه علوم پزشکی گلستان

تیم ماهیگیری دانشگاه علوم پزشکی گلستان

ماهیگیری - مقالات ، آموزش ها ، روش ها و تکنیک ها ، انواع ماهی ها و مطالب مرتبط
تیم ماهیگیری دانشگاه علوم پزشکی گلستان

تیم ماهیگیری دانشگاه علوم پزشکی گلستان

ماهیگیری - مقالات ، آموزش ها ، روش ها و تکنیک ها ، انواع ماهی ها و مطالب مرتبط

برداشته شدن طعمه توسط کپور

آیا همه برداشته شدن طعمه توسط کپور را متوجه می شویم؟ 

پارسال هنگام ماهیگیری متوجه شدم که چوب ماهیگیری ام تکان بسیار کمی خورد به گونه ای که تصور کردم ماهی بسیار کوچکی که قادر به خوردن طعمه نبوده طعمه را جابجا کرد. این اتفاق چند بار پشت سر هم افتاد. وقتی بعد از نیم ساعت از این موضوع تقریبا نتیجه میگرفتم که قلابم در همان زمان تکانها خالی شده است نسبت به جمع کردن آن اقدام کردم. با اولین دوری که نخ به دور چرخ زد مبارزه ای برای صید یک کپور آغاز شد.

 چنین جریانهایی به وفور برایمان اتفاق می افتند و بعضی اوقات اصلا وجودشان را متوجه نمی شویم. آقای Ian Gemson مربی کلاسهای آموزش کپور گیری شگردهای تنظیم ادوات انتهای نخ ماهیگیری را به منظور دریافت دقیق و بهتر نوک زدن ماهی توضیح میدهد.

بدون شک برای همه ما این اتفاق روی میدهد که قلاب و طعمه ما توسط ماهی برداشته شود و به بیرون انداخته شود بدون اینکه ما کوچکترین اطلاعی داشته باشیم. چند بار دیده اید که زنگوله ها متصل به نخ یا نوک چوب ماهیگیری فقط یک یا دو مرتبه صدای کوتاهی به صدا در آمده و بعد سکوت مطلق...؟ و شما منتظر مانده اید که کپوری عصبانی در دریاچه فریاد بکشد و صدای او را زنگوله ها به گوش شما برسانند!

اگر ریسه کپور را پرتاب نمایید و در کف دریاچه در محل نا مناسبی قرار بگیرد یا اینکه طعمه به وسیله کپور تست شده و انداخته شده باشد به این معنی خواهد بود که ریسه کارآیی خود را در این پرتاب از دست داده است. زمانی که ریسه را به بیرون میکشید اکثرا صاف بیرون می آید و شانسی برای شما باقی نمی ماند که بفهمید وضعیت آن داخل آب چگونه بوده است مگر اینکه شما گره خوردگی و بهم پیچیدگی ریسه را ببینید و بفهمید که ریسه در طول زمان صید اصلا کار نمی کرده است. تنها ریسه ای که بعد از بیرون کشیده شدن سر نخهایی در مورد برداشته شدن و پس زده شدن به وسیله کپور ارائه می کند ریسه مویی دارای گره یا بدون گره با نگهدارنده سیلیکونی در محل خم قلاب است. این نگهدارنده سیلیکونی همانطور که از نامش پیداست برای نگه داشتن محل جدا شدن مویی در محل بخصوصی مورد استفاده قرار می گیرد.  

بعد از اینکه فهمیدیم سیستم ریسه در ناحیه قلاب و مویی عملکرد درستی دارد نوبت به بررسی سرب خواهد رسید. بدون شک بهترین نوع سرب برای دریافت بهتر نوک زدن ماهی سرب متحرک است. که این نوع سربها به دو صورت به کار میروند. سربهای میان تهی که نخ از وسط سرب رد می شود. و سربهای معمولی که توسط هرزگردی به صورت متحرک در طول نخ قرار می گیرند.

یک ریسه با سیستم سرب متحرک مانند یک لنگر عمل میکند یعنی ماهی بعد از برداشتن طعمه در هر جهتی که قصد حرکت داشته باشد رفته و سرب این امکان را با عبور نخ از میان خودش یا هرزگرد برایش فراهم میکند. و با این کار حرکت نخ حتی کوچکترین ضربه ها را به طرز موثرتری به زنگوله یا بازر منتقل میکند.

ضمن در ذهن داشتن این موضوع ، همه سیستم های ریسه با سرب ثابت یا نیمه ثابت مانند ریسه هلیکوپتری، ریسه chod، گیره سرب و ... میتوانند به شرط عدم درک صحیح از مکانیسم  ریسه ما را در پی بردن به نوک زدن ماهی دچار مشکل کنند. با یک ریسه با سرب ثابت ماهی بعد از گیر کردن قلاب سرب را بلند کرده و در حین شنا با خود حمل می کند. اگر ماهی در جهت مخالف شما شنا کند زنگوله یا بازرها عملیات اطلاع رسانی را آغاز خواهند کرد. اما اگر ماهی به سوی شما شنا کند، و نخ هم به دور چیزی گیر نکند، شما هرگز به قلاب افتادن ماهی را نخواهید فهمید. اگر با سربهای ثابت و نیمه ثابت صید کنید و عادت به شل گذاشتن نخ هم داشته باشید به احتمال قوی اکثر نوک زدنها و حتی برداشته شدنهای طعمه توسط ماهی را نخواهید فهمید.

وقتی صحبت از فهمیدن همه نوک زدنهای ماهی باشد گاهی سرب های متحرک نیز تا حدی مشکل آفرین هستند. با استفاده از این نوع سربها ما تلاش در چسباندن نخ اصلی به کف دریاچه داریم . اما اگر به فرض سربی به وزن 30 گرم را به عنوان سرب متحرک استفاده کنیم و ماهی طعمه را بردارد بسته به نوع توپوگرافی بستر دریاچه - در حدود یک متر اول حرکت ماهی چیزی که حرکت بکند به احتمال قوی سرب پشتی خواهد بود. این موضوع میتواند به طرز مایوس کننده ای مقدار هوشیاری ما در پی بردن به نوک زدن ماهی را کاهش دهد. البته اگر ماهی با سرعت به حرکت ادامه دهد این موضوع چندان مشکل ساز نیست اما در بعضی از آبها ماهیها یاد گرفته اند در صورت به قلاب افتادن هیچ حرکتی نکنند. این ماهیان با هوش یاد گرفته اند در جا مانده و به آرامی سرشان را تکان دهند و با مکیدن و دمیدن ریسه و قلاب را از دهانشان خارج کنند. در چنین شرایطی شما حتی حضور ماهی در کنار قلاب را نیز نخواهید فهمید.

اکنون نوبت به بهینه سازی اتصالات شما در این سوی مرز رسیده است. بله کاملا درست است. نحوه کار گذاشتن چوب و پایه در ساحل بهتر است برای کسب عملکرد دقیق هشدار دهندها ، نوک چوبتان درست به سوی محل افتادن سرب باشد. به همین دلیل من پایه های تکی را به پایه های چند تابب ترجیح میدهم. این پایه های تکی شما را قادر میسازند به هر محلی از دریاچه که پرتاب کرده باشید نوک چوب را نیز به طرف همان محل قرار دهید تا نخی مستقیم و بدون شکستگی داشته باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد