تیم ماهیگیری دانشگاه علوم پزشکی گلستان

تیم ماهیگیری دانشگاه علوم پزشکی گلستان

ماهیگیری - مقالات ، آموزش ها ، روش ها و تکنیک ها ، انواع ماهی ها و مطالب مرتبط
تیم ماهیگیری دانشگاه علوم پزشکی گلستان

تیم ماهیگیری دانشگاه علوم پزشکی گلستان

ماهیگیری - مقالات ، آموزش ها ، روش ها و تکنیک ها ، انواع ماهی ها و مطالب مرتبط

اعتماد به نفس در صید کپور

وقتی سخن از اصول بنیادین کپورگیری به میان می آید، باید اعتماد به نفس را جزو مهمترین این اصول به حساب آوریم. اگر به کاری که می کنید اطمینان نداشته باشید به احتمال زیاد در موقعی کاملا نابجا دست به کاری خواهید زد که اصلا نباید آن را انجام دهید و بدین ترتیب شانس صید خود را بسیار کاهش خواهید داد. در شرایطی که ماهی نمیگیریم چگونه باید اعتماد به نفس کسب کنیم؟ 

  

اولین چیزی که باید به خاطر سپرد این است که نمیتوان در یک لحظه یا شب موفقیت را به کمند انداخت؛ زمان، تلاش، خستگی ناپذیری و بسیاری عوامل دیگر لازم است تا در جلسات ماهیگیری به طور مستمر کپور صید کنید، بخصوص کپور بزرگ. و اصلا مهم نیست که فردی که در بغل دست شما صید می کند در نگاه اول چقدر ماهر به نظر برسد. به احتمال قوی همان فرد هم در تمام جلساتش ماهی نمیگیرد.

پس چگونه باید در مورد استراتژی و روش صیدمان اعتماد به نفس کسب کنیم؟ ابتدا مسایل را به قسمتهای جزئی تقسم کنید و هر بار یکی از این مسایل را امتحان کنید. اگر سعی کنید همه چیز را با هم تکمیل کنید به بن بست خواهید خورد. مثلا قبل از هر جلسه 10 تغییر در تاکتیکتان بدهید. از کجا خواهید دانست کدامیک نتیجه مطلوب و کدام نتیجه بد در بر داشته است؟ به روشی نیاز دارید که بتوانید یافته هایتان را آنالیز کنید و به منظور دستیابی به روشی مطلوب این یافته ها را تصفیه و کامل کنید.

اولین چیزی که در نظر می گیرم وقت است. اگر جلسه کوتاه 4 ساعته یا کمتر باشد، معمولا یک استراتژی را در نظر گرفته و آن را هر یک ساعت بررسی کنید ، و بعضی اوقات اگر موردی به نظر رسید که به احتمال زیاد مفید خواهد بود حتی در مدت کمتری این کار را انجام دهید . اما اگر یک شب یا 24 ساعت کامل کنار آب باشید تقریبا هر 4 ساعت موارد را بررسی کنید. من اعتقاد زیادی به صبر دارم . اما این مطلقاً به این معنی نیست که فقط یک پرتاب انجام دهید و بدون در نظر گرفتن توانایی های طعمه و ریسه و محل به امید شانس بنشینید  که مگر شانس شما را ماهیگیر ماهر کند . اسب مرده را شلاق نزنید برعکس منظورم این است که اگر می خواهید تغییری بدهید مطمئن شوید که با دلیل و آگاهانه انجام می شود نه فقط به این خاطر که دوست دارید تغییری بدهید.

نکته ای که برای بیانش تلاش میکنم این است که وقتی استراتژی خاصی را در پیش گرفتید بر آن پافشاری کنید مگر اینکه یک موضوع کاملا بدیهی شما را از ادامه آن باز دارد. اگر تصمیم گرفته اید بعد از 4 ساعت طعمه را بازدید کنید، پس حتی یک دقیقه زودتر آن را جابجا نکنید. افراد زیادی را دیده ام چنان نگران نحوه قرار گیری طعمه در زیر اب هستند که هر یک ساعت یا زودتر آن را بررسی می کنند. « مدتها پیش این کار را خودم هم می کردم . بعدها که بافت صحیح و اصولی ریسه را فرا گرفتم دیگر وسواسم از بین رفت » این افراد هیچ دلیلی هم برای این وسواس ندارند. چنان به خودتان اعتماد داشته باشید که مطمئن باشید در همان بار اول ریسه درست است.

 قبل از شروع صید، 10 بار یا بیشتر ریسه خالی را به محل مورد نظر پرتاب کنید و در هر بار بیرون آوردن، نحوه قلاب و ریسه را بررسی کنید و ببینید , آیا خالی از علف است یا نه، موانع دیگری دارد یا خیر، و در بستر دریاچه در محل مورد نظر چه خبر است؟ با این روش بعد از پرتاب نهایی طعمه و قلاب دیگر موردی برای احساس نگرانی در مورد نحوه قرارگیری ریسه ندارید . و بدین صورت در مورد ارایه طعمه و ریسه اعتماد بنفس خوبی حاصل می شود . و به جای خیالات بیهوده درباره گیر کردن قلاب یا پیچش ریسه، وقتان را صرف بررسی نحوه تغذیه ماهیها و محل شنای آنها کنید.

اعتماد به نفس درباره روش صیدتان همچنین در مورد طعمه و ابزار نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است که در زیر به آن می پردازیم.

وقتی صحبت از اعتماد به نفس باشد، ریسه نیز از اهمیتی به اندازه روش و استراتژی برخوردار است. باید از ریسه و وسایلی استفاده کنید که به آنها ایمان دارید. همیشه به وسایلی بچسبید که آنها را امتحان کرده اید و اطمینان کافی دارید مگر اینکه بخواهید مشکلی را در یک آب بررسی کنید یا کارآیی یک مدل جدید را در بوته آزمایش قرار دهید چرا که پس از یک انتظار طولانی رکورد شخصی تمام زندگی تان به قلاب آویزان شود و فقط به خاطر عدم اعتماد به وسایلی که استفاده می کنید آن را از دست بدهید. به ندرت از یک ریسه جدید در آبی استفاده کنید که ماهیان درشتی دارد و فرارهای ماهیانش معروف است.

پس چه ریسه و وسایلی را استفاده کنیم؟ مساله مقداری پیچیده می شود در بسیاری از موراد وقتی که شخصی درباره ریسه یا وسیله ای اظهار نظر صریح میکند دیگران جرات اظهار نظر مخالف را ندارند. خب! همه اینها اظهار نظر های شخصی است. شما باید از لوازمی استفاده کنید که شخصا به آنها ایمان دارید، نه وسایلی که به شما می گویند به آن ایمان داشته باش. البته از دیگران یاد بگیرید و آموخته هایتان را امتحان کنید. منظورم این است که به هر چه که می خوانید بدون امتحان اعتماد نکنید.

از قلاب شروع کنید و به سمت عقب ریسه را بررسی کنید. هر چه باشد قلاب مهمترین عضو است و اگر خوب نباشد نیازی به نگرانی درباره قسمتهای دیگر ریسه و تجهیزات نیست. سپس اتصال قلاب مناسب آب محل صیدتان را بیابید و به خاطر خدا، قبل از شروع به صید از مقاومت اتصال قلاب و گره هایتان مطمئن شوید. و به خاطر بسپارید قدرت پاره شوندگی نخ بعد از گره خوردن بسیار کاهش می یابد. بعد از داشتن ریسه ای مطمئن، قادر خواهید بود با ماهی با اعتماد به نفسی بسیار بالا بازی کنید و شانس اینکه ماهی به داخل چاک برسد به طور عجیبی افزایش پیدا میکند. اگر در طول مبارزه درباره قلاب، اتصال آن، و ریسه تان نگران باشید، تمرکزتان بهم می ریزد و هنگامی که یک مبارز حرفه ای با درآوردن فریادهای کلاچ، خط مستقیمی را به سوی موانع و علفها در پیش بگیرد، شما از این خواهید ترسید که شاید در صورت اعمال فشار بیشتر، بازنده این طناب کشی حرفه ای باشید.

و اما در مورد طعمه، می توان کتابی در این باره نوشت. ولی اصول همان است که گفتم. اگر به طعمه تان ایمان ندارید چرا آن را به مویی آویخته اید؟ تعداد زیادی طعمه همراه خود نبرید. اگر هر 5 دقیقه تغییر طعمه میدهید، از عدم صیدتان متعجب نشوید. باید اجازه داد تا با گذر زمان طعمه عمل کند.

در بازار طعمه های بسیار خوبی هستند. جوشانده های بسیار ضعیفی نیز! بنابراین زمان لازم است که طعمه موثر را پیدا کنید. همیشه جوشانده ای با ارزش غذایی بالا را ترجیح دهید و ماهیگیران با تجربه تر نیز این را تایید می کنند. اما این موضوع به این معنی نیست که فقط با چنین طعمه ای می توان کپور گرفت. کاملا بر عکس ! صدها نوع طعمه در بازار هستند که در هر ذره از موادشان نوشته شده: "کپور". انواع حبوبات، ذرت، کرمها، بادامها،و یک لیست بی پایان. اینگونه نیست که چون فلان ماهیگیر همه ماهیانش را با جوشانده X گرفته است پس تنها طعمه برای صید کپور همان جوشانده است.

طعمه ای ممکن است در یک اب ماهی بگیرد اما در آب دیگر طعمه بشکند. پس فکرتان را باز کنید. از طعمه های طبیعی  بیشتر استفاده کنید ، به خاطر داشته باشید که طعمه خودش را اثبات میکند نه شما طعمه را. برای مثال به مدت دهه ها و شاید صده ها کپور با ذرت شیرین صید شده است و هنوز این طعمه طبیعی استعدادش را حفظ کرده است. هیچ وقت گول تبلیغات را نخورید که فکر کنید باید آخرین نوع طعمه ای را که در ماه اخیر به بازار آمده است به کار بگیرید.

اگر منبع غذایی را یافته اید که برای کپورها دلچسب است شما هم به آن بچسبید.

هیچ راه میانبری برای به یافتن اعتماد بنفس وجود ندارد. اما با اعمال متفکرانه استراتژی های مختلف و آنالیز ریسه و تاکتیک طعمه ریزی و طعمه زنی، شما راه درست را خواهید یافت.  مهم تر اینکه شما آنچه را که نگرانتان می کند از یاد خواهید برد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد