تیم ماهیگیری دانشگاه علوم پزشکی گلستان

تیم ماهیگیری دانشگاه علوم پزشکی گلستان

ماهیگیری - مقالات ، آموزش ها ، روش ها و تکنیک ها ، انواع ماهی ها و مطالب مرتبط
تیم ماهیگیری دانشگاه علوم پزشکی گلستان

تیم ماهیگیری دانشگاه علوم پزشکی گلستان

ماهیگیری - مقالات ، آموزش ها ، روش ها و تکنیک ها ، انواع ماهی ها و مطالب مرتبط

کنوانسیون بین المللی رامسر

کنوانسیون بین المللی رامسر سند افتخار ملی


بنا به دعوت ایران در سال 1349 نمایندگان برخی از کشورهای جهان در شهر رامسر گر هم آمدند تا با هم‌اندیشی تاریخی خود یکی از اولین نهاد‌های بین‌المللی حفاظت از تالاب‌ها را تشکیل دهند .

کنوانسیون رامسر که به نام محل برگزاری آن معروف شد، توافقی بین‌المللی است که بر اساس آن کشورهای عضو فراتر از مرزهای جغرافیایی مسایل زیست‌محیطی تالاب‌‌های کشورهای متعهد، به ویژه تالاب‌‌های بین‌المللی را مورد مطالعه، تحقیق و بررسی قرار داده و نتایج حاصل از مطالعات لیمنولوژی، بوم‌شناسی،‌هیدرولوژی، گیاه‌شناسی و جانورشناسی را در اختیار سایرین قرار می‌دهند. کشورهای عضو همچنین موظف هستند که تمام تلاش‌های ممکن خود را در راستای منافع ملی‌ کشورشان به کار برند تا از تخریب و نابودی این بوم‌سازگان‌های بی‌نظیر طبیعت جلوگیری به عمل آید.

کنوانسیون رامسر طی سالیان متمادی از فعالیت خود توانسته است ضمن جلب نظر افکار عمومی، جهانیان را از تاثیر و اهمیت قابل توجه این جلوه‌های بدیع در زندگی انسان و بقای موجودات زنده آگاه سازد و رغبت کشورهای جهان را در همکاری با این نهاد گسترش دهد، به نحوی که اگر تنها در سال 1349 فقط تعداد معدودی از کشورهای جهان (حدود 18) کشور عضو این کنوانسیون بودند، امروزه بر اساس آخرین اطلاعات موجود تعداد کشورهای عضو به 118 کشور افزایش یافته است و در مجموع 1015 تالاب‌ را با مساحتی بالغ بر 71 میلیون همکتار در دفتر کنوانسیون به ثبت رسانیده‌اند که در این میان کشور ایران به عنوان اولین کشور آسیایی عضو و بنیان‌گذار کنوانسیون 19 تالاب‌ خود را با مساحتی در حدود 1409240 هکتار در اختیار این کنوانسیون قرار داده است.

این نهاد بین المللی پس از تاسیس در سال 1971 همواره می‌کوشد تا با برگزاری منظم جلسات کنوانسیون در کشورهای مختلف عضو مسایل و مشکلات زیست‌محیطی تالاب‌ها را در اقصی‌نقاط جان مورد بررسی قرار دهد و راه حل‌های ممکن را در حمایت و حفاظت هر چه بیشتر این بوم‌سازگان‌های طبیعی پیشنهاد کند. کنوانسیون سعی دارد با توسعه این تفکر که تالاب‌ها محیط‌ های کثیف و بد نیستند، بلکه سازنده منابع بزرگ اقتصادی، فرهنگی، عملی و تفریحی هر کشور به شمار می‌آیند، از روند تخریب و دگرگونی آنها جلوگیری کرده و مردم را متوجه خسارات جبران‌ناپذیر ناشی از نابودی آنها نماید.

هر یک از کشورهای جهان که بخواهند به عضویت کنوانسیون رامسر درآیند، می‌بایست حداقل یکی از تالاب‌های کشور خود را به دفتر کنوانسیون معرفی کنند. کنوانسیون بر اساس شرایط ذیل تالاب‌ را مورد بررسی قرار می‌دهد و چنانچه شرایط لازم را دارا باشد، آن را در دفتر کنوانسیون به عنوان تالاب‌ بین‌المللی ثبت می‌کند

منحصر به فرد بودن تالاب‌ به طوری که نظیر ان در آن کشور یا منطقه وجود نداشته باشد.

وجود بیش از یک درصد جمعیت پرندگان نادر و در خطر انقراض منطقه یا جهان در تالاب.

وجود بیش از 20000 پرنده‌ی آبزی و کنار آبزی در تالاب‌.

ارزش‌های اقتصادی و اجتماعی تالاب‌.

ارزش علمی و حفاظتی تالاب‌.

ارزش جمعیت گونه های جانوری و گیاهی.

چنانچه کشوری بخواهد به هر دلیلی تالابی را از کشور خود که قبلاً در دفتر کنوانسیون به ثبت رسانیده، حذف کند، می‌بایست تالابی دیگر از کشورش را جایگزین نماید. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد